کتابخانهکتاب‌های امری (مدارک)

کشف‌الغطاء عن حیل‌الاعداء

 
 
نام کتاب: کشف‌الغطاء عن حیل‌الاعداء
نام نویسنده: ابوالفضل گلپایگانی
محل نشر: عشق‌آباد
سال نشر: ۱۲۹۴
قطع: وزیری
تعداد صفحه: ۴۳۸
توضیحات:

یکی از تواریخ مهم بابیه کتاب نقطه الکاف میرزاجانی کاشانی است که ادوارد براون به کمک محمد قزوینی بر آن مقدمه‌ای زده و آن را به طبع رسانیده‌اند. این کتاب به جهت جانب‌داری‌هایی که در مقابل میرزا حسینعلی از میرزایحیی صبح ازل نموده مقبول طبع بهائیان نیفتاده و عبدالبهاء مقرر داشت تا بر آن ردیه نگاشته شود. 

«… واز جانب مرکز میثاق ابهی مقرر گشت که بر آن‌ها جواب و حل شبهه نگاشته گردد و از مابین آن چه نوشته شد، تألیف آقامیرزا ابوالفضل گلپایگانی که خواهرزاده‌اش آقا سید مهدی و با معاونت یک عده دیگر اکمال نمود در ترکستان روسیه به طبع رسید» (اسرارالاثار ذیل کلمه ادوارد براون) 

تـا صفحه ۱۳۲ کتاب به قلم میـرزا ابوالفضل گلپایگانی است که وی بزرگتـرین شخصت علـمی بهائیـت است و عبدالبهاء در باره او می‌گوید: «اسباب راحت ابوالفضل را مهیا نمایید، او عبارت از نفس من است.» (اسرارالاثار ذیل کلمه ابوالفضل) 

از صفحه ۱۳۲ تا پایان کتاب اگر چه برخی از قسمت‌های آن عیناً قلم خود ابوالفضل است (از جمله داستان توبه نامه باب)، اما عمدتاً مطالب و یادداشت‌های ابوالفضل است که به قلم خواهرزاده‌ی فاضلش میرزامهدی گلپایگانی تألیف گشته است. 

مسئله مهم آن است که کتاب به صورت کامل آن مورد تأیید و تصویب عبدالبهاء که امام اول بهائیان است می‌باشد؛ به این عبارت او که در صفحه ۲۷۴ مکاتیب جلد سوم به عنوان میرزامهدی گلپایگانی آمده دقت کنید: «هر چند ماه‌های چند زحمت کشیدی و آرام نیافتی و شب و روز کوشیدی وجوشیدی تا آن که این کتاب مستطاب که آثار اخیره حضرت ابوالفضائل است جمع شد. این کار چون بسیار مهم بود لذا در پرداختش هر زحمتی رحمت بود و هر مشقتی راحت. یقین است که نتایج عظیم خواهد داشت و چون ترویج گردد نهایت سرور و حبور برای شما حاصل شود.»

کتاب کشف‌الغطاء مشتمل بر اسناد توبه‌ نامه میرزاعلی محمدباب می‌باشد. همچنین مطالبی در مذمت ادوارد براون انگلیسی و انگلیس و انگلیسیان دارد و از آن پس که دولت تزارهای روسی سقوط کرد و عبدالبهاء ناچار به انگلیسی‌ها پناهنده شد بهائیان کم کم نسخه‌های کشف‌الغطاء را پنهان نموده و از بین بردند تا مبادا بر دامن کبریای لندن گرد بنشیند. آخرین اقدامی که بهائیان می‌خواستند درمورد کشف‌الغطاء انجام دهند حذف قسمت‌های حساس کتاب و نشر بقیه آن بود که خوشبختانه با ناکامی تمام مواجه شد.

مدارک:

تصویر شماره 1

تصویر شماره 2تصویر شماره 3

تصویر شماره 4تصویر شماره 5تصویر شماره 6تصویر شماره 7تصویر شماره 8تصویر شماره 9تصویر شماره 10

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 20 =

همچنین بررسی کنید
بستن
دکمه بازگشت به بالا