اجتماعیمقالات

بهائیت از دیدگاه منتقدان مسیحی- قسمت اول

فرانسیس بک‌ویت (Francis J. Beckwith )

چکیده

فرانسیس بک‌ویت متولد ۱۹۶۰ در نیویورک، فیلسوف، محقق، سخنران، نویسنده و مدرس آمریکایی است. او درحال‌حاضر استاد دروس فلسفه، علوم سیاسی، مطالعات دین ـ حکومت، مطالعات تطبیقی ادیان، و معاونت برنامه تحصیلات تکمیلی فلسفه در دانشگاه بیلور است. نسخه فشرده پایان‌نامه کارشناسی ارشد بک‌ویت در سال ۱۹۸۴ به‌صورت کتابی با عنوان بهائیت: یک پاسخ مسیحی در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. بک‌ویت بهائیت را یک فرقه فرصت‌طلب معطوف به قدرت سیاسی (کالت) می‌داند. ایشان در پژوهش خود درباره بهائیت به نکات زیر پرداخته و با ارائه دیدگاه‌های بهائی و متقابلاً باورها و مستندات مسیحی، به ارزیابی بهائیت پرداخته است:
انکار ویژگی خاص ولادت و رسالت عیسی مسیح و عروج جسمانی و رجعت جسمانی مسیح.
 تفسیر به رأی عبدالبهاء و مبلغان بهائی و انتساب مطالب سست و ناروا به کتب عهد عتیق و جدید برای اثبات اینکه بهاءالله همان پدرآسمانی و/ یا بازگشت عیسی مسیح است در قالب جسمانی و جدید!
تضاد درونی ادعاهای الهیاتی رهبران بهائی دربارۀ مظاهر الهیه و تعالیم آن‌ها.
بهائیت پیام جدیدی برای انسان مدرن و متمدن ندارد. ادبیات و احکام مناسب احتمالی آن اقتباس از تعالیم و احکام ادیان ابراهیمی است و احکام خاص بهائی هم جنبه قرون وسطایی و غیرمتمدنانه دارد. لذا گرچه بهائیان جزوات تبلیغی خود را به بیش از۸۰۰ زبان رایج و محلی ترجمه کرده‌اند، ولی از ترجمه کتاب مقدس احکام بهائی ــ کتاب اقدس ــ که آن را تنها کتاب آسمانی میرزا حسین‌علی نوری و برای ۹ قرن آینده، در عصر طلایی حاکمیت بهائیان بر سراسر جهان، قوانین حیات‌بخش جامعه بشری می‌دانند، به‌شدت جلوگیری می‌کنند!

مقدمه

از زمان پیدایش آیین بهائی تاکنون آموزه‌های این نحله فکری همواره در معرض نقد و انتقاد قرار داشته و اعتراض‌های گوناگونی به آن وارد شده است. علمای مسلمان و مسیحی و به‌طورکلی طرفداران ادیان الهی، با نگارش کتب مختلف، بیشترین نقد علمی را به آیین بهائی و آموزه‌های آن ــ که خود را مرحله تکامل‌یافته اسلام و ادیان الهی می‌داند ــ وارد آورده‌اند. علاوه بر طرفداران ادیان توحیدی و اندیشمندان مذهبی، بهائیت موردنقد نویسندگان و اندیشمندان غیرالهی نیز قرار گرفته، و هریک از منظری خاص، اصالت و آموزه‌های این نوآیین ایرانی را به باد انتقاد گرفته و اعتراض‌های جدی به آن وارد آورده‌اند.

تشکیلات بهائی با ترور شخصیت و برچسب زدن به مخالفان و متهم کردن آن‌ها به اینکه بی‌سواد، ناآشنا با مفاهیم بهائی، جاه‌طلب و معاند، یا بهائی‌ستیز و مزدورهستند، سعی دارد تأثیر کلام منتقدان بر بهائیان را کاهش داده و سخنان آنان را بی‌اعتبار نمایند و البته تاکنون در این رهگذر به موفقیت‌های زیادی نیز رسیده و توانسته است بین توده‌های بهائی و افراد مطلع و منتقد بهائیت شکاف‌های عمیقی ایجاد کند و ارتباط بهائیان با مخالفان را قطع نماید.

بهائیان با “ردیه” خواندن و غیرمعتبر دانستن کتاب‌ها و مقالات منتقدان، سعی دارند تحقیقات آن‌ها را کوچک جلوه داده و به‌نوعی آن‌ها را از دید صاحب‌نظران و پژوهشگران دور نگه دارند. تشکیلات بهائی محققان و علاقه‌مندان به حوزه بهائیت را فقط به کتاب‌ها و منشورات تألیفی رهبران و مبلغان بهائی ارجاع می‌دهند؛ درحالی‌که این منشورات  به‌صورت جانبدارانه و گزینشی نوشته شده و بعد از ممیزی و اصلاح توسط محافل ملی بهائی و بیت‌العدل به چاپ رسیده است و نوعاً فاقد مدارک مستند بوده و مغایر با واقعیت‌ها و حقایق تاریخی است و بیشتر به تیزر و بروشور تبلیغاتی شبیه است تا اثر علمی و پژوهشی.

در حوزۀ بررسی و نقد بهائیت (علاوه بر دانشمندان مسلمان) نویسندگان و محققان مسیحی نیز پیشگام بوده و ضمن مطالعه و بررسی بابیت و بهائیت، تحقیقات ارزنده‌ای را منتشر نموده‌اند.

در ابتدا تصور می‌شد مسیحیت، با توجه به زاویه اعتقادی که با اسلام دارد، بهائیت را به‌عنوان فرقه‌ای همسو نگریسته و مخالفتی با آن نشان ندهد ولی به‌زودی مسیحیان جهان متوجه این واقعیت شدند که بهائیت نه‌تنها برای مسلمانان خطر فریب‌کاری دارد؛ بلکه برای پیروان دیگر ادیان الهی نیز، از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، دغدغه‌آفرین و مشکل‌ساز خواهد بود. لذا عده‌ای از اندیشمندان مسیحی، تکاپوی تبلیغی بهائیان را برنتافته و درصدد مقابله با اهداف تبلیغی و توسعه‌طلبانه و عمدتاً سیاسی آن‌ها برآمدند.

از طرف دیگر، جامعه بهائی با شعار وحدت بین ادیان سعی کرد وجود خود را بی‌خطر و درجهت صلح جهانی معرفی نماید ولی با بررسی تاریخ بابی ــ بهائی و مطالعۀ آموزه‌های آن روشن می‌شود که تشکیلات بهائی، نه تنها بهاءالله را رجعت مسیح می‌داند بلکه درصدد تحقق اهداف بلندپروازانه، مثل «ایجاد حکومت واحد جهانی بهائی» و «مصادرۀ منجی و موعود ادیان الهی» است. این‌گونه حرکات فریب‌کارانۀ تشکیلات بهائی باعث شد تا اندیشمندان مسیحی به فکر روشنگری افتاده و درصدد برآیند تا چهره واقعی رهبران امر و آموزه‌های انحرافی بهائیت را در معرض دید اهل تحقیق و باورمندان مسیحی قرار دهند.

ازجمله پژوهشگران سرشناس مسیحی که مطالعاتی در حوزه بهائیت انجام داده و درصدد انتشار کتاب و مقالات مختلف برآمدند می‌توان به نام پروفسور ادوارد براون، ویلیام مک الوی میلر، فرانچسکو فیچکیا، هرمان زیمر، ساموئل گراهام ویلسون و فرانسیس بک‌ویت اشاره نمود.

این سلسله مقالات سعی دارد به طرح و بررسی اجمالی نظرات و دیدگاه‌های برخی از منتقدان مسیحی بپردازد. هرچند لازم است محققان فرهیخته دیگر نیز در این میدان وارد شده و مقالات کامل‌تری را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه نمایند. لازم به یادآوری است که بیان علمی نظرات منتقدان مسیحی دربارۀ بهائیت، به معنی قبول و تأیید سایر آراء و دیدگاه‌های اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و عملکرد آنان نیست.

از نگاه نشریه بهائی‌شناسی، بهائیت دین الهی نیست؛ بلکه یک گروه اجتماعی و سیاسی قدرتگرا (کالت) است و لذا افکار و تعالیم آن نمی‌تواند مورد قبول و پذیرش قرار گیرد.

زندگینامه

فرانسیس”فرانک” بک‌ویت (زاده ۳ نوامبر ۱۹۶۰ در نیویورک)، فیلسوف، استاد، محقق، سخنران، نویسنده و مدرس آمریکایی است. او درحال‌حاضر استاد دروس فلسفه، علوم سیاسی، مطالعات دین ــ حکومت، مطالعات تطبیقی ادیان، و معاونت برنامه تحصیلات تکمیلی فلسفه در دانشگاه بیلور[۱] است، جایی که او ابتدا به‌عنوان معاون علمی گروه دین ــ حکومت مؤسسه مطالعاتی داوسون بیلور خدمت کرد.

بک‌ویت در زمینه‌های اخلاق، فلسفه حقوق و سیاست، فلسفه دین و فقه حوزه دین ــ حکومت تدریس می‌کند. بک‌ویت به دلیل کارها و مطالعات حقوقی و فلسفی خود دربارۀ سقط جنین شناخته شده است و در چند نشریه دانشگاهی، ازجمله در کتاب دفاع از زندگی (منتشرشده توسط انتشارات دانشگاه کمبریج، در سال ۲۰۰۷) و کتاب مرگ صحیح سیاسی (منتشرشده توسط گروه انتشارات بیکر در سال ۱۹۹۳) دراین‌باره استدلال می‌کند. او همچنین چندین کتاب منتشر کرده است که به بررسی مسائل فلسفی جاری دربارۀ دین، قانون و سیاست می‌پردازد. کتاب او، جدی گرفتن مناسک: قانون، سیاست و عقلانی بودن ایمان (انتشارات دانشگاه کمبریج) برنده جایزه معتبر آکادمی دین آمریکا در سال ۲۰۱۶ برای تعالی در مطالعه دین در رده مطالعات سازنده ــ بازتابی شد.

او در ماه مه ۲۰۰۷، پس از چند دهه پیروی از کلیسای پروتستان انجیلی، به کلیسای کاتولیک دوران جوانی خود بازگشت. این امر او را برانگیخت تا کتابی را با عنوان بازگشت به روم: اعترافات یک کاتولیک انجیلی بنویسد که انتشارات برازوس آن را منتشر کرد.[۲] این کتاب به همراه رمان خانه شیرین رم، اثر اسکات هان، به‌عنوان اثری مهم از “الهیات کاتولیکی” تلقی می‌شود.
فرانسیس بک‌ویت مدرک کارشناسی فلسفه را از دانشگاه نوادا دریافت کرد. سپس کارشناسی ارشد خود را در رشته الهیات از دانشگاه سایمون گرین لیف در آناهیم، گرفت، که در سال ۱۹۹۶ با دانشگاه بین‌المللی ترینیتی، ایلینوی ادغام شد. او دکترای خود را از دانشگاه فوردهام (دکتری و کارشناسی ارشد در فلسفه) و کارشناسی ارشد علوم قضایی خود را از دانشکده حقوق دانشگاه واشنگتن (سنت لوئیس) اخذ کرد.[۳]

بیتانی هاوس نسخه فشرده پایان‌نامه کارشناسی ارشد بک‌ویت در سال ۱۹۸۴ دربارۀ آیین بهائی را، به‌صورت کتابی با عنوان بهائیت: یک پاسخ مسیحی در ۱۹۸۵ منتشر کرد.[۴]

بک‌ویت در سال ۲۰۰۱، پایان‌نامه خود را دربارۀ گنجاندن طراحی هوشمندانه در برنامه درسی علوم مدارس دولتی به پایان رساند. در سال ۲۰۰۳، انتشارات رومن و لیتل‌فیلد، پایان‌نامه او را به‌صورت اصلاح‌شده و توسعه‌یافته، باعنوان قانون، داروینیسم و آموزش عمومی: شرایط تأسیس و چالش طراحی هوشمندانه منتشر کرد.

قبل از ورود به دانشگاه بیلور در ژوئیه ۲۰۰۳، وی پژوهشگر مدعو (۲۰۰۲ــ۲۰۰۳) در برنامه جیمز مدیسون، در دانشکده سیاستِ دانشگاه پرینستون بود. او همچنین به‌طور تمام‌وقت در دانشگاه نوادا، کالج ویتییه،[۵] مدرس فلسفه (۱۹۸۹ــ۱۹۹۶) و استادیار فلسفه (۱۹۹۶ــ۱۹۹۷) و در دانشگاه بین‌المللی ترینیتی دانشیار فلسفه، فرهنگ و حقوق بود (۱۹۹۷ــ ۲۰۰۲).

بک‌ویت همچنین دو فرصت مطالعاتی اهدایی داشته است: مهمان ارشد در مرکز اخلاق و فرهنگ نیکولا در دانشگاه نوتردام (۲۰۰۸ــ ۲۰۰۹) و محقق مدعو در حوزه اندیشه و سیاست محافظه‌کار در مرکز بنسون برای مطالعات تمدن، اندیشه و سیاست غربی در دانشگاه کلرادو (۲۰۱۶ــ۲۰۱۷).

در نوامبر ۲۰۰۶، بکویت پنجاه‌وهشتمین رئیس انجمن الهیات انجیلی شد. در می ۲۰۰۷ تنها یک هفته پس از بازگشت به کلیسای کاتولیک، از ریاست و عضویت خود استعفا داد. طی بیش از یک دهه بعد، او نودمین رئیس انجمن فلسفه کاتولیکی آمریکا شد. در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷، وی عضو مرکز اخلاق زیستی و کرامت انسانی بود.
او متعاقباً آثاری در انتقاد از طراحی هوشمند و دستکاری ژنتیک در تولیدمثل منتشر کرد، از جمله فصل‌هایی از کتاب جدی گرفتن مناسک، در سال ۲۰۱۵ و کتاب هرگز به توماس شک نکن: آکویناس کاتولیک بهعنوان انجیلی و پروتستان، در سال ۲۰۱۹. او درحال‌حاضر با همسرش در تگزاس اقامت دارد.[۶]

همکاران و دانشجویانش او را به‌ تدریسِ ممتاز می‌شناسند. در ۲۵ آوریل ۲۰۰۶ به دلیل «کمک‌های علمی برجسته»، کالج بیلور بورسیه تحصیلی به او اعطا کرد. در نوامبر ۲۰۰۴ هیأت علمی دانشگاه بیلور او را به‌عنوان یکی از اعضای هیأت علمی ممتاز، معرفی کرد. دانشجویان مدرسه تحصیلات تکمیلی ترینیتی (پردیس کالیفرنیا) او را به‌عنوان استاد سال برای سال تحصیلی ۹۸-۱۹۹۷ انتخاب کردند. در طول هفت سال تحصیل در دانشگاه نوادا او در سال ۱۹۹۵ جایزه شایستگی را (که دفتر امور دانشجویی چندفرهنگی اهدا می‌کرد) دریافت کرد و فینالیست جوایز تدریس دانشگاه در سال‌های ۱۹۹۱، ۱۹۹۲، ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ شد.

وی در کنفرانس‌های تعدادی از انجمن‌های حرفه‌ای، ازجمله انجمن فلسفه آمریکا، انجمن علوم سیاسی آمریکا، انجمن فیلسوفان مسیحی، انجمن فلسفه انجیلی، انجمن وکلای آمریکا، انجمن حقوق مسیحی، انجمن الهیات انجیلی، آکادمی دین آمریکا، انجمن علوم سیاسی، انجمن دانشمندان علوم اجتماعی کاتولیک، دانشگاهِ مدرسه زندگی و کنفرانس دین و تاریخ شرکت کرده و مقالات دانشگاهی و تفسیر ارائه کرده است، در بعضی نیز ریاست جلسات را عهده‌دار بوده است.[۷]

او همچنین در کمیته‌های اجرایی انجمن فیلسوفان مسیحی (۱۹۹۹ـ۲۰۰۲) و انجمن فلسفی انجیلی (۱۹۹۸ـ۲۰۰۳، ۲۰۱۵ـ۲۰۱۷) خدمت کرده است. او در سال ۲۰۱۸ رئیس انجمن فلسفی کاتولیک آمریکا، به‌عنوان پنجاه‌وهشتمین رئیس انجمن الهیات انجیلی (نوامبر ۲۰۰۶ تا می ۲۰۰۷) و همچنین عضو کمیته فلسفه و قانون انجمن فلسفی آمریکا، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ خدمت کرده است.[۸]

آثار مکتوب بک‌ویت

مقالات او در مجلات دانشگاهی، ازجمله مجله حقوق و سیاست عمومی هاروارد؛ بررسی قانون سن دیگو؛ ژورنال سنتز؛ فصلنامه بین‌المللی فلسفی؛ مجله حقوقی ایالت نوادا؛ فصلنامه روابط عمومی؛ مجله حقوق نوتردام؛ فصلنامه اخلاق و سیاست عمومی؛ مجله حقوق و دین؛ مجله آمریکایی احکام دینی؛ فصلنامه حقوق اساسی هاستینگز؛ بررسی حقوق چَپمَن؛ مجله پزشکی و فلسفه؛ نظریه و عمل اجتماعی؛ مجله حقوق، پزشکی و اخلاق؛ مجله انجمن الهیات انجیلی؛ بررسی حقوقی ایالت کلیولند؛ ژورنال بررسی حقوقی سانتا کلارا؛ ژورنال الهیات و اخلاق زیستی مسیحی؛ ژورنال اخلاق و پزشکی؛ ژورنال بین‌المللی اخلاق زیستی؛ مجله دین و دولت؛ مجله قبایل مقدس؛ مجله حقوق و سیاست عمومی دانشگاه سنت توماس، مرور زندگی انسان؛ مجله فلسفه اجتماعی؛ مطالعات اخلاقی مسیحی؛ مجله مطالعات آزادی‌خواهی؛ مجله اخلاق پزشکی؛ نسبت حقوقی؛ لوگوها: مجله اندیشه و فرهنگ کاتولیک؛ مجله الهیات باپتیست جنوبی؛ مجله فیلوسوفی کریستی و ژورنال بررسی علوم اجتماعی کاتولیک منتشر شده است.[۹]

همچنین، از پروفسور بک‌ویت در نشریات مختلف ازجمله نیویورک ‌تایمز، دالاس مورنینگ نیوز، واشنگتن پست، وال استریت ژورنال، مسیحیت امروز، مجله جهانی، لاس وگاس ریویو ژورنال، لاس وگاس سان، لس آنجلس تایمز و نشریات دیگر مقالات و مطالبی نقل گردیده است.[۱۰]

ازجمله کتاب‌هایی که نوشته‌های او به‌صورت فصل کامل در آن‌ها آمده است، عبارتند از:

– دستاورد دیوید نواک: گفت‌وگوی کاتولیکی ــ یهودی
– تاریخچه کلام مسیحی: یک مقدمه حاوی بیوگرافی فعالان این حوزه و آشنایی روش‌شناختی
– آیا مسیحیان، مسلمانان و یهودیان یک خدا را می‌پرستند؟ چهاردیدگاه
– فلسفه یا جست‌وجوی حقیقت
– فلسفه سیاسی و ادعاهای دین: عقل، وحی و نظم مدنی
– مسائل اخلاقی امروز: دیدگاه‌های کلاسیک و معاصر
– مباحث و براهین اخلاقی معاصر: قرائتی در مسائل اخلاقی
– سیر تحول عقیده و ایمان گروه‌های مسیحی: انجیلی، ارتدکس شرقی، کاتولیک و انگلیکن
– افراد، ارزش اخلاقی و جنین‌ها: تحلیل انتقادیِ استدلال‌های طرفدارانتخاب (سقط جنین)
– اشتباه کجاست؟ طرفداران اخلاق کاربردی و منتقدان آن‌ها
– عقلانیت خداباوری
– اشتغال طبیعتی: متفاوت ساختن یک مسیحی از طریق اخلاق زیستی امروزه
– در دفاع ازآیات و معجزات: موردی جامع برای عمل خدا در طول تاریخ
– فلسفه یا جست‌وجوی حقیقت
– انتخاب و طرفداری: دیدگاه‌های متضاد دربارۀ مسائل سیاسی بحث‌برانگیز

دیدگاه بکویت درباره عقاید و تعالیم بهائیت

با توجه به حوزه اندیشه و تحصیلات فرانسیس بک‌ویت ــ الهیات مسیحی، دین و سیاست، فلسفه، اخلاق و مطالعات تطبیقی ادیان ـ واضح است که ایشان در همین حوزه به بررسی و نقد تعالیم محوری و نصوص اصلی نگاشته‌شده به‌وسیلۀ رهبران بهائی پرداخته باشد. مهم‌ترین اثر وی در نقد بهائیت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد او با این عنوان است: بهائیت: یک دیدگاه مسیحی درباره آیینی که به دنبال حکومت واحد جهانی و دین واحد جهانی است.[۱۲]

کتاب دارای مقدمه و شش فصل، به شرح زیر، همراه با چند یادداشت و کتاب‌شناسی است. بک‌ویت در پیش‌گفتار می‌نویسد:

در زمانهای که شک و عدم قطعیت ستایش شده و بدبینی فضیلت شمرده میشود، بحث جدی درباره حقیقت دینی هم، کموبیش، نوعی مُنکَرقابلتحمل تلقی میگردد…!” انسانهای کوری، که در اتاق تاریکی، به دنبال گربههای سیاه موهوم میگردند!” گرچه این طرز تفکر، شاخصه و ویژگی عصر سکولار ماست، ولی اینجانب، همچون سقراط، تسلیم این طرز فکر رایج نخواهم شد. تاریخ به ما میگوید که تودههای مردم، معمولاً در گذشته، اشتباه کردهاند (برای مثال، قضیه نظریه مسطح بودن کره زمین را به یاد بیاورید) و هیچ دلیلی ندارد که فکر کنیم عصر و دوره ما، در تاریخ استثناء است. به این دلیل، بنده با صراحت و شهامت، این نقد بر بهائیت را مینویسم و، بدون خجالت، از مسیحیت دفاع میکنم.

در این کتاب دو جنبه از آیین بهائی را بررسی میکنیم: تعالیم اصلی بهائی (الهیات نظری) و بهرهگیری بهائیان از انجیل و استناد به آن برای دفاع از عقاید خویش (استدلالیه بهائی). علاوهبراین، به چند سئوال درباره رابطه بین مسیحیت و بهائیت پاسخ میدهیم: اولاً، آیا میتوانیم تعالیم عیسی مسیح را وارد تعالیم و عقاید بهائی کنیم، بدون آنکه قصد و مفهوم اصیل و حقیقی تعالیم مسیحی خدشهدار گردد؟ ثانیاً، آیا استفاده بهائیان از انجیل، موفقیتآمیز، صحیح، موجه و قانونی است؟ و در آخر آنکه آیا بهائیت دلیل عینی برای عقاید و مدعای خود دارد؟ مسیحیت چطور؟ آیا تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ قصد داریم پاسخ روشن و کافی به این سؤالات بدهیم.

فصول کتاب به ترتیب، چنین است:

فصل۱  تاریخچه آیین بهائی

فصل۲  الاهیات بهائی، دکترین و نظریه بهائی درباره خداوند

فصل۳  نقد اعتقادات بهائی

فصل۴  بهرهگیری بهائیان از انجیل و کتاب مقدس

فصل۵  در باب حقیقت مسیحیت

فصل۶  نتیجهگیری

یادداشتها

کتابشناسی پیشنهادی

در قسمت های بعدی این مقاله، خلاصهای از بخشهای کتاب ارائه شده است.

[۱]. Baylor University

[۲]. http://bakerpublishinggroup.com/books/return -to-rome/289620

[۳]. Washington University School of Law, St. Louis;

[۴]. Beckwith, Francis, Baha’ism: A Christian Response, Bethany House, 1985.

[۵]. Whittier College

[۶]. https://en.wikipedia.org/wiki/Francis_J._Beckwit

[۷]. https://sites.baylor.edu/francisbeckwith/23-2/bio

[۸]. Ibid

[۹]. Harvard Journal of Law & Public Policy; San Diego Law Review; Synthese; International Philosophical Quarterly; Nevada Law Journal; Public Affairs Quarterly; Notre Dame Journal of Law, Ethics & Public Policy; Journal of Law & Religion; American Journal of Jurisprudence; Hastings Constitutional Law Quarterly; Chapman Law Review; Journal of Medicine & Philosophy; Social Theory & Practice; Journal of Law, Medicine, & Ethics; Journal of the Evangelical Theological Society; Cleveland State Law ReviewSanta Clara Law Review; Christian Bioethics; Ethics & Medicine: An International Journal of Bioethics; Josephinum Journal of Theology; Journal of Church & State; Sacred Tribes Journal; University of St. Thomas Journal of Law & Public Policy; Human Life Review; Journal of Social Philosophy; Studies in Christian EthicsJournal of Libertarian Studies; Journal of Medical Ethics; Ratio Juris; Logos: A Journal of Catholic Thought and Culture; The Southern Baptist Journal of Theology; The Heythrop Journal; Catholic Social Science Review; and Philosophia Christi.

[۱۰]. the New York Times, the Dallas Morning-News, the Washington Post, the Wall Street Journal, Christianity Today, World Magazine, the Las Vegas Review-Journal, the Las Vegas Sun, the Chronicle of Higher Education, the Los Angeles Times, the Waco Tribune-Herald, the Washington Times, Touchstone Magazine, the National Catholic Register, Commonweal, Moody Magazine, Christian Research Journal, the Baptist Standard and the Salt Lake Tribune.

[۱۱]. Dictionary of Christianity and Science (HarperCollins, 2017); Encyclopedia of the Fourth Amendment (Congressional Quarterly Press, 2013); The New Catholic Encyclopedia Supplement 2009 (Gale 2009); Encyclopedia of the First Amendment (Congressional Quarterly Press, 2009); Encyclopedia of American Civil Liberties (Taylor & Francis, 2008); Encyclopedia of American Civil Rights & Liberties (Garland, 2008);  Religion: Past and Present, ۴/e  (Brill Academic Publishers, 2007); Dictionary of Contemporary Religion in the Western World (Inter Varsity, 2002); Encyclopedia of Religion in American Politics (Oryx, 1999); and Encyclopedia of Biblical and Christian Ethics, ۲/e (Thomas Nelson, 1992).

[۱۲]. Baha’i: A Christian Response to Baha’ism, the religion which aims toward one world government and one common faith, Bethany House press, 1985

 

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

یک دیدگاه

  1. سلام دنبال کتابی از ساموئل گراهام ویلسون می گردم به نام بهائیسم و ادعاهایش..آیا pdf این کتاب را دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا