اجتماعیمقالات

بهائیان ایرانی در آمریکا، آمار جامعه بهائی و گروه شاهدان یَهُوَه

یکی از نکات قابل توجه در عملکرد جامعه جهانی بهائی، ایجاد گروه‌های کوچک در مناطق مختلف و شهرها است، به‌طوری که به‌جز برخی موارد استثنایی، امروزه اگر تعداد بهائیان در یک جامعه‌ شهری به ۳۰ نفر برسد، آنرا یک گروه خوب و مستحکم تلقی می­‌کنند. به هر صورت مدیریت بین‌المللی جامعه بهائی سعی وافری دارد تا با برنامه­‌های مناسب، افراد بهائی را در گروه‌های کوچک تکثیر و تقسیم کند تا بتواند به هدف مشخص در ایجاد کلاسترها، تا سال ۲۰۲۱ برسد.

موضوع رشد و توسعه جامعه بین­‌المللی بهائی و رسیدن آمار افراد آن‌ها به ۵ میلیون نفر در نشریات و تریبون‌های مختلف بهائی اعلام شده است. صرف نظر از عدم صحت این آمار و این‌که جامعه فعال بهائی، به سختی از بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان فراتر می‌رود، فراموش نکنیم که جامعه دینی شاهدان یَهُوَ، که پس از پیدایش بهائیت به‌وجود آمده، امروزه در سراسر جهان بیش از ۱۶ میلیون عضو فعال دارد و جمعیت­‌های آن‌ها در گروه‌های ۱۰۰ تا ۳۰۰۰۰ نفری، در شهرهای مختلف آمریکا، سایر کشورها، حضور رسمی و فعال دارند.

در شهر لس‌­آنجلس، با حدود ۴۰۰۰۰۰۰ جمعیت، حدود ۲۰۰۰ بهائی پذیرای حضور دارند، که از این عده ۷۵% ایرانی می­باشند. تقریباً ۱۰۰۰ نفر دیگر هم افراد کودک و نوجوان باید باشند و از این نظر می­توان درصد و آمار بهائیان لس­‌آنجلس را با تعداد آن‌ها در نیوزیلند یکسان دانست.

شهر لس‌­آنجلس به ۴ منطقه اصلی و سپس بخش‌های فرعی دیگر تقسیم شده، ولی یک محفل محلّی آنجا را اداره می­کند. بهائیان زیادی در منطقه سان فرناندو زندگی می­کنند و شاید نیمی از بهائیان لس­آنجلس در کلاستر این منطقه باشند. من حدود ۳۰ سال تقریباً به‌عنوان یک بهائی فعال در این منطقه حضور داشتم و جلسات مرتبی آنجا داشتیم. حدود ۱۰۰ بهائی که اکثراً هم ثروتمند و متمول ایرانی هستند عضو جامعه بهائی این منطقه می­باشند. من ۶ سالی هم در سانتا مونیکا بودم که در واقع بخش ساحلی شهر لس­آنجلس است. در این شهرکوچک ۱۰۰۰۰۰ نفری، حدود ۲۰۰ بهائی ذی‌رای بودند که تقریباً ۸۰% آن‌ها ایرانیان مسن و مهربان بودند. هر چند جامعه بسته بهائیان ایرانی آنجا، یکی از عوامل و دلائل عملکرد نامطلوب بهائیت در لس‌آنجلس بوده است. جامعه بهائیان سانتا مونیکا، علیرغم بعضی تأثیرپذیری از کتاب‌های روحی، بسیار کسل‌کننده بود. انسان معمولاً وقتی از جلسات بیرون می­‌آمد حالش بدتر از زمان ورود به جلسه بود. خوشبختانه من به لس‌­آنجلس برگشتم و در این شهر انرژی مثبت فراوان است. خیلی دوست دارم سری هم به نیوزیلند بزنم. احبایی مثل کامبیز و شعله معانی هم که الآن آنجا هستند از دوستان من می­باشند. ظاهراً طبق آمارهای موجود، در نیوزیلند کمتر از ۲۰۰۰ نفر خود را بهائی معرفی کرده‌­اند. حال آنکه تشکیلات اداری، تعداد بهائیان آنجا را ۴۰۰۰ نفر ادعا می‌کند و البته تعداد ۴۰ محفل محلی در آنجا تشکیل شده است.

نویسنده: احمد نجیب

منبع: سایت تالیسمان

    

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هجده =

دکمه بازگشت به بالا