اجتماعیمقالات

نقدی بر عملکرد محفل ملی کانادا (قسمت اول)

محفل ملی کانادا

نویسنده: کارن بک کوئت

کارن باکت در این راستا به نقد محافل ملی آمریکا و کانادا پرداخته و از عملکرد آن‌ها و رفتار نامناسب بعضی از اعضا، به شدت اظهار ناراحتی کرده است. او در مقاله «سمینار حسین دانش درباره ازدواج و خانواده در بهائیت» که با اسم باکیا در تاریخ ۸ آپریل ۲۰۱۲ در سایت بهائی رنتس آمده است می‌نویسد: «حسین دانش یک بهائی ایرانی است که در کانادا زندگی می‌کند، او که دکتر روان‌پزشک است، از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به مدت ۱۰ سال به عنوان عضو و منشی محفل ملی کانادا، فعالیت داشته است.

وی که همواره از کانال‌های رسمی بهائی به عنوان یک شخصیت برجسته، تبلیغ می‌شود در کانادا به دنبال شکایت چند نفر از بیماران خود، به اتهام سوءاستفاده جنسی، از سوی کالج پزشکان و جراحان آنتاریو محکوم به اخراج از سازمان و محرومیت دائمی از اشتغال به عنوان یک روان‌پزشک گردید و مجبور شد مبلغ ده هزار دلار نیز به عنوان خسارت پرداخت نماید. در تمام این مدت وی در عضویت محفل ملی کانادا باقی بود و جامعه بهائیان کانادا، هیچ عکس‌العملی نسبت به او نشان نداد.

پس از این افتضاح جامعه بهائی برای اینکه او را از جلوی چشم مردم و بهائیان کانادا دور کند، به عضویت وی در محفل ملی کانادا خاتمه داد و او را به ریاست دانشگاه لاندک((landagg)) در ژنو سوئیس منصوب کرد. این دانشگاه گرچه به ظاهر زیر نظر محفل ملی بهائیان سوئیس است، ولی عملاً با برنامه و بودجه بیت‌العدل رهبری جامعه جهانی بهائی در اسرائیل اداره می‌گردد و در چند رشته علوم انسانی از بین بهائیان، دانشجو می‌گیرد.

دانش بعد از مدتی، به علت عدم موفقیت در دانشگاه لاندک، مجدداً به کانادا برگشت و با تأیید محفل بهائیان کانادا به برقراری سمینارها و کلاس‌های آموزشی درباره ازدواج و خانواده در بهائیت ادامه داد. با وجودی که او اجازه استفاده از عنوان روان‌پزشک را از سوی کشور کانادا ندارد، ولی محفل کانادا کماکان در بین بهائیان، او را با همین عنوان معرفی می‌نماید. البته کاملاً روشن است که این آقای حسین دانش نیست که مقصر است، این ماهیت جامعه بهائی است که ارزش دانش را بیشتر از ارزش جامعه بهائی می‌داند.»

علاوه بر موضوع فساد که خانم باکت در بالا به آن اشاره نمود، بعضی از محافل در مسائل مالی و شفافیت در آن نیز از کارنامه درخشانی برخوردار نیستند. قبل از ذکر انتقادات خانم باکت به موضوع مالی محافل، جا دارد توضیح مختصری در این مورد بیان گردد.

تشکیلات بهائی همه ساله مقادیر زیادی پول تحت عناوین مختلف حقوق الله، تبرعات، ساخت مشارق‌الاذکار قاره‌ای و ملی و محلی، کمک به صندوق توکیل بین‌المللی و غیره از بهائیان دریافت می‌نماید. مؤسسات خیریه و بنیادهای فراوان بهائی در دنیا که نوعاً برای فرار مالیاتی بهائیان تأسیس گشته است نیز درآمدهای کلانی عاید تشکیلات بهائی می‌نماید.

جدای از همه این‌ها، جمع املاک و مستقلات فراوان بهائی در دنیا، که بعضاً با تأئید بیت‌العدل و محافل ملی به فروش می‌رسند، گردش مالی سنگینی را تشکیل می‌دهند که نوعاً در سرمایه‌گذاری‌های جدید، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از درج این مقاله، معرفی و برآورد دارایی‌های تشکیلات بهائی در دنیا نیست، بلکه تکیه اصلی روی آن است که بیت‌العدل و تشکیلات بهائی برای درآمدها و هزینه‌های خود، نوعاً بیان و صورت‌های مالی ارائه نمی‌کنند و هیچ بهائی در دنیا اجازه ندارد که در مورد مخارج و درآمدهای بیت‌العدل سؤال نماید و حساب‌رسی این درآمدها را درخواست کند.

عدم امکان نظارت بر عملکرد مالی تشکیلات بهائی، عدم انتشار بیلان واقعی و صورت‌های مالی، عدم اجازه حضور مطبوعات که می‌توانند وظیفه نظارت بر عملکردها را به عهده داشته باشند، عدم اجازه مراجعه به مراجع قضائی برای بهائیان و به‌ طور کلی بسته بودن جامعه بهائی، می‌تواند زمینه فساد مالی را فراهم آورد. در بهائیت سه قوه مقننه، اجرائیه و قضائیه همگی در یک جا جمع است و رهبری جامعه جهانی بهائی همان بیت‌العدل هم قانون می‌گذارد و هم خود اجرا می‌نماید و هم در صورت تخلف خود رسیدگی می‌نماید و هیچ نظارتی نیز بر عملکرد آن وجود ندارد.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، خانم کارن باکت به نحوه عملکرد مالی محافل ملی و محلی در دنیا معترض است. او در مقاله‌ای با عنوان «گزارش سال ۲۰۰۹ محفل ملی کانادا» به عملکرد مالی محفل می‌پردازد. در قسمتی از این مقاله می‌خوانیم: «اشعه آفتاب بهترین عامل برای ضدعفونی است. پس اجازه دهید ببینم می‌توانم کمی آنرا بر یک موضوع نمور و کپک زده برای اکثریت بهائیان، بتابانم؟

محفل ملی بهائیان کانادا، برای استرداد مالیات پرداختی به دولت کانادا، به اجبار درخواستی را همراه ترازنامه محفل و اطلاعات درخواستی دولت تسلیم نمود. با انتشار عمومی ترازنامه، این امکان برای ما میسر گردید تا نظری بر آن بیندازیم و ببینیم محفل، پول‌های اهدائی دریافتی را چگونه مصرف کرده است. لطفاً به گفتار من اتکا نکنید و همه اعداد و ارقام را خودتان مجدداً کنترل کنید.

با مراجعه به سایت «درخواست برگشت مالیات مؤسسات خیریه» شما ملاحظه خواهید کرد که محفل ملی کانادا فرم T3010 ((فرم مربوط به درخواست برگشت مالیات پرداختی توسط مؤسسات خیریه)) را تکمیل و ارسال کرده است. متأسفانه بهائیان همچون من باید به اطلاعات این سایت‌ها اکتفا و اعتماد کنند، زیرا محفل ملی بهائیان از طریق کانال‌ها و مجاری رسمی بهائی، اطلاعاتی در اختیار بهائیان نمی‌گذارد. حتی در ارسال اطلاعات، به مراجع قانونی نیز به حداقل اطلاعات، اکتفا می‌گردد و در بسیاری موارد، فقط در حد پاسخ به سؤالات بسنده می‌کند و گاهی به جای ارائه پاسخ، سؤالات جدیدی پرسیده شده است.

محفل ملی کانادا درآمد سال ۲۰۰۸ را مبلغ ۱۶۲۷۷۸۳۶ دلار ذکر کرده بود. در سال ۲۰۰۹ برای مقابله با کمبودها، محفل ملی حدود ۳ میلیون دلار از دارایی‌ها و سرمایه‌هایش را فروخت، این رقمی حدود ۱۳ درصد دارائی‌های مذکور در سال ۲۰۰۸ بوده است. سؤال اینکه محفل ملی با تبرعات پرداختی بهائیان و پول حاصل از فروش دارایی‌ها چه کرده است؟ محفل ملی با هدایت بیت‌العدل و دارالتبلیغ بین‌المللی بخش عمده‌ای از تبرعات و غیره یعنی مبلغ ۱۲۹۸۸۲۷۳ دلار را برای ساخت معبد شیلی به خارج از کشور کانادا حواله نموده است.

ادامه این مقاله را در قسمت دوم مطالعه نمایید …
کلیک کنید: قسمت دوم
اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا